Den gyldne Maritime – sang & lavmælt vrissen til søs (2003)

Musikforestillingen Den gyldne Maritime – sang & lavmælt vrissen til søs var en galgenhumoristisk sejlads rundt om død og kærlighed instrueret af Christine Fentz. Tobias Triers salonjazz og troubadour-rockabilly mødtes med forfatter Jens Blendstrups bidske tekster på en noget anderledes bar, der sejlede verdenshavene tynde.

Den gyldne Maritime havde premiere i april 2003 på Entré Scenen, Århus og spillede derefter i Kanonhallen, København under festivalen Junge Hunde.

[nggtags gallery=dgm]

Fotogalleri

Kunstnere og produktion: Koncept og dialog: Fentz, Trier, Blendstrup og Bennike Iscenesættelse: Christine Fentz Musik og sangtekster: Tobias Trier Tekster: Jens Blendstrup Scenografi: Sigrid Bennike Lysdesign:Morten Ladefoged

Medvirkende: Udover Tobias Trier og Jens Blenstrup medvirkede Klavs Hovman – kontrabas, Bent Clausen – trommesæt og vibrafon og Karen Gammelgaard.

Den gyldne Maritime blev produceret af Secret Hotel i co-produktion med Entré Scenen, Kulturhus Århus/ ArtsResource og Produktionskartellet.

Den gyldne Maritime var støttet af Århus Kommunes Kulturudviklingspulje, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, Entré Scenen, Bornholms Kulturuge, KODA, Statens Kunstfond, Kulturhus Århus, Århus Amt, Tuborgfondet og Dansk Musikerforbund.

Den gyldne Maritimeblev undfanget som idé af Christine Fentz og Tobias Trier og ud viklet i et tæt samarbejde med Jens Blendstrup og scenograf Sigrid Bennike. Forestillingen blev instrueret af Christine Fentz.

I en absurd salonstemning behandles døden med bidsk satire og nænsomhed. Når publikum ankommer til Den gyldne Maritime – scenografisk set en blanding af bar og færge – modtages de af Sangeren (Tobias Trier) og Styrtenderen (styrmand & bartender Jens Blendstrup). De uddeler hvide liljer og blå drinks, mens folk placeres ved caféborde og bliver bedt om at lege med: Dette sted er en færge på vej til Dødsriget, og gæsterne selv er de afdøde passagerer. Dog skal de vide, at der ingen udgange er på skibet og de skal huske ikke at dreje hovedet hele vejen rundt, da dette kan virke uhyggeligt for deres medpassagerer…

På turen over til den anden side underholdes gæsterne af kalvekrøs-trioen Ohøj Boys, der spiller Triers nykomponerede halvtredser-rockabilly og salonjazz. Samtidigt fremfører Styrtenderen, Blendstrup, sine nyskrevne tekster: Poetiske indslag fra Færgens Logbog og korte “radiohilsner” – beskeder fra de døde til de levende, som han modtager som var han en radiosender eller et medie.

Det dramatisk fremadskridende forløb har to strenge: Den ene er den rutineprægede sejlads med modtagelse af radiobeskeder, musiknumre, midtvejsgymnastik og uddeling af kisteformede småkager. Dette forløb forhindres undervejs af den anden streng: Sangerens stærke længsel mod at stå af i Dødsriget for at genfinde sin afdøde kæreste Solveig. Styrtenderen håner og modarbejder Sangerens forehavende og med hjælp fra publikum foranstalter Styrtenderen til slut en storm på færgen. Resultatet af legen er, at færgen helt udenfor rutine lægger til hos de levende, så Sangeren kan indse, at han skal stå af færgen og gå ud i livet til de levende kvinder.



Tags: , , , , , , ,
april 9th, 2003 - | PRODUKTIONER