Myrepostyr

Kan du høre myrerne krible og kravle? Kan du dufte, når de taler sammen? Myrer laver i grunden utroligt meget postyr her på kloden, og nær dine fødder – så lad os undersøge, hvad de egentlig render rundt og laver.

Vi inviterer børn på 9-12 år ind i et forunderligt univers af lyd, duft og dans. I et samarbejde mellem scenekunst, lydkunst og forskning kommer børnene helt tæt på myrerne i en dansende, udendørs vandringsforestilling. Mens børnene snuser, lytter og danser, lukker de op for en hemmelighedsfuld verden fuld af fortællinger om de væsener, vi deler landskab med.

Myrepostyr er en børneversion af Secret Hotels Vandringsforelæsning om Myrer, hvor myrernes univers bliver foldet ud gennem samarbejdet mellem myreekspert Hans Joachim Offenberg; antropolog & hjerneforsker Andreas Roepstorff; scenekunstnerne Betina Birkjær og Christine Fentz, samt lydkunstner & kemiker Maiken Vibe Bauer.

Iscenesætter: Christine Fentz
Komponist: Maiken Vibe Bauer
Performer: My Lindblad/Marlene Bonnesen
Dramaturg:  Betina Birkjær
Tekniker: John Tinning
Koordinator: Maja Ravn Christiansen
Tak til: Ellen Kilsgaard, Textilkokken – Helene Jensen, Bodil Buonaventzen og mange flere

Banket for bier

 

En summende forestilling, hvor scenekunst møder forskning. Skabt for voksne, som kan medbringe børn fra 8 år og op.

Performerne guider gæsterne, og tilbyder inddragende sanseoplevelser. Omkring et banketbord serveres bidans, nørdet bividen og smagsprøver fra biernes verden. Sammen dykker vi ned i biernes glæder og udfordringer. Det handler både om honningbier og vilde bier – to dele af biernes verden, som i disse år omtales som hinandens modsætninger. Men hvad er op og ned på blomsterniveau?

Værket er co-produceret med Pro Progressione (HU).

Instruktør & koncept, samt performer: Christine Fentz
Medskaber og performer: Charlotta Grimfjord Cederblad (S)
Medskabere: Katerina Kokkinos-Kennedy (AUS), Gergö Lukacs (HU), Viktória Makra (HU), Bodil Buonaventzen (DK)
Forskerstemme: Hortonom Lise Hansted
Komponist: Birgit Løkke
Dramaturg og tekniker: John Tinning
Scenografisk konsulent: Sigrid C. Moses-Jacobsen
Skræddere: Bodil Buonaventzen (DK), Marianne Henez (HU), Helene Jensen/Textilkokken (DK)
Koordinator: Maja Ravn Christiansen

Vandringsforelæsning om myrer

Fotos: Lotus Lykke Skov

Få styr på dit indre insekt, og tag på gåtur med næsen tæt ved jorden…

Scenekunst møder hjerne- og myreforskning: En kunstnerisk myreoplevelse med vandring, foredrag, sanseoplevelser, smagsprøver og lydlandskaber, skabt og præsenteret af Secret Hotel.

Med en verden, der forandres hurtigt – og måske mere radikalt, end vi endnu fatter – kan det være interessant at se på, hvordan andre samfund opererer. Når vi dykker ned i dyrenes verden og fx oplever på egen krop at handle som en arbejdermyre, møder vi anderledes måder at konstruere samfund på og bliver forhåbentlig klogere på os selv og vores verden undervejs.

Sammen med myreforsker Hans Joachim Offenberg og hjerneforsker & antropolog Andreas Roepstorff tager Secret Hotel dig på et unikt eventyr om både ét af jordens mindste og ældste væsener, myren.

Vidste du, at myrer bruger solfangere? Med vores Vandringsforelæsning om myrer kan du blive klogere på myrene, og deres fascinerende verden.

Hvordan er myrers sociale strukturer opbygget – sammenlignet med vore? Hvordan lyder deres verden og hvordan lugter og smager den? Det er nogle af de spørgsmål vi stiller gennem en unik forening af scenekunst, vandring og forelæsningselementer.

Værket kunne opleves som pilotprojekt under Aarhus 2017-festivalen Little Rebellions, og havde premiere under Folkeuniversitetets Hearts & Mindsfestival.

Instruktør & koncept, samt performer: Christine Fentz
Performer:
Jeppe Lajer
Medskaber: Betina Birkjær
Forskere: Hans Joachim Offenberg, og Andreas Roepstorff
Lydkunstner & kemiker: Maiken Vibe Bauer.
Tekniker og dramaturg: John Tinning

Værket blev vist under CPH Stage d. 9. juni 2018, og igen i Aarhus d. 22., og 27. august, samt 22.-24. september i Botanisk Have.

Ved interesse i forestillingen kontakt 50 55 62 63 / info@secrethotel.dk

A WAY

Fotos: Jonas Kjærsgaard, Søren Gammelmark og Christine Fentz

En vandringsforestilling om veje og vildveje i livet

Vandringsforestillingen A WAY  er en fortælling om liv – de veje vi vælger eller forlader. Du møder unge og ældre fra Eritrea, Mols, Syrien og Aarhus. Brudstykker af deres fortællinger fletter sig ind og ud af hinanden, mens du vandrer gennem foråret i Mols Bjerge, i et landskab hvor tingene ikke altid er, som de ser ud.

12. maj 2016 havde vi urpremiere på vandringsforestillingen A WAY i Mols Bjerge. Medvirkende bestod både af professionelle performere, og helt almindelige mennesker – unge, voksne og ældre fra Gellerup og Mols. A WAY iscenesattes af Secret Hotels kunstneriske leder, Christine Fentz, og den erfarne tyske instruktør Uta Plate, som rejser kloden rundt og laver værker i samarbejder mellem almindelige borgere og professionelle kunstnere.
A WAY  blev vist: d. 12. 13., 18., 19., 20., 21., 22., 25. og 26. maj 2016. Alle forestillingerne var udsolgt!

”…publikum og performere og fiktion og virkelighed… blander sig med hinanden i og med at alt foregår mellem hinanden interaktivt og i det fri. Fuglene synger frit og ukontrollabelt med. Forestillingen har på forhånd og heldigvis på gennemtænkt vis tilrettelagt et forløb. Et forløb, som det også er op til os at være med til at fylde ud.”

– Kirsten Dahl, Kulturjournalist på Aarhus Stiftende – 12/5 – 2016

”A WAY er i hvert fald en sitespecific forestilling fuld af underfundighed. Den blander de 18 medvirkende professionelle og amatører så roligt, at skellet ikke får nogen betydning. Her er det landskabet, der har hovedrollen, og plottet er blot en skitse af faser mellem fødsel og død. Sågar med en ægte jordemor, der fortæller undervejs. Her er målet naturens pirring af tilskuerens krop og tanker. Oplevelsen af jorden og himlen og havet. Og måske endda oplevelsen af også at have en tynd, håret krop og svage ben”.

– Anne Middelboe Christensen, Kulturjournalist op Dagbladet Information – 20/15 – 2016

Her et par bemærkninger fra publikum:

“Man bliver suget ind i landskabet. A Way from every life. Det skønne Mols møder Eritrea, Syrien og Teenage limbo. Det har en god kontrast. Tak for eksperimentet og vejen”

“Vi ved, vi forandrer os. Men tænker oftest forvandling som det vi har gennemgået. Har vi intet begreb om forvandlingen, der kommer? Tak for en fed oplevelse!”  

A WAY fik omtale i Information, Politiken og Aarhus Stiftstidende.

A WAY blev skabt af Secret Hotel i samarbejde med Aarhus Teaters UDFLUGTEN, Femmøller Efterskole, Jafra danserne, Ramallah Spejderne, Sigrids Stue o.a. A WAY blev støttet af Statens Kunstfond, Aarhus Kommune, AP Møller og Hustru Chastine McKinney Møllers Fond til almene Formaal, Aage og Johanne Louis-Hansen Fonden, Syddjurs Kommune m.fl.

For mere info om Utas arbejdsproces og arbejde

AAK_02_hojre_70_cmykkunstraadetAlmeneFondDK SyddjurskommuneDonors-Aage-og-Johanne-Louis-Hansens-Fond

Flugtende Fortællinger

“Flugtende Fortællinger” er en række fortælleaftener i Aarhus og på Mols. Med temaer som “Eventyr i Øst og Vest” og “På vej mod et hjem” vil både professionelle fortællere og deltagere lytte, dele og fortælle anekdoter og historier, korte som lange, fra egne liv.

Hver aften foregår et sted, der er passende til temaet – fx Dome of Visions, Restaurant Mogador og i private hjem. Aftenerne er
fortrinsvis på dansk, eller med oversætter, når vi fx har deltagere med, som endnu er ved at lære dansk.

“Flugtende Fortællinger” ønsker at gøre op med fremmedgørelse ved at skabe er uformelt forum, hvor folk på tværs af samfundsgrupper,
kulturer og generationer kan mødes og dele spændende og inddragende historier og fortællinger.

“Flugtende Fortællinger” er arrangeret af Nemo V. Hensing og Mads Holm og fortællerrækken lægger sig bl.a. i forlængelse af Secret Hotels
tværkulturelle forestilling “A WAY”.

Fortælleaftener

Fortællinger ved ildstedet – fra Mols og hele verden….

Kom og lyt når den lavloftede bondestue fyldes med billeder og duft af eventyr fra gamle dage, myter fra urhavet og skrøner fra Mols.

Du vil møde fortællere fra nær og fjern – og kan også selv komme med en kort historie, hvis du har lyst.

Vi inviterer på kaffe og te og der vil i løbet af aftenen være mulighed for at købe marokkansk myntete og lidt sødt til ganen fra Mogador Tesalon.

Sidst på aftenen inviteres du til at gå med i kæden når vi danser en ballade- et eventyr fortalt i sang.

Sted: Drejs’ Gård, Provstskovvej 9, Bogens, Ebeltoft

Tid: Kl. 19.30 den  29/10, 26/11 og 17/11  2015.

D. 29/10  lokker Britt Svejstrup Jochumsen fra Randers Fortællerne med smittende entusiasme tilhørerne ind i vilde historier for voksne om livet blandt alfer og trolde i tidernes morgen og nu.
Inden fortællingen byder Secret Hotel på en dejlig varm suppe i efterårskulden.

D. 26/11 vil der være noget for enhver smag når den lokale mols-fortæller Conny Radza og Britt Svejstrup Jochumsen fra Randersfortællerne underholder med  historier om barndommen i 70’erne, og særlinge i villakvarteret og med både nydigtede og traditionelle eventyr om kærlighed, mord og magi. Medrivende fortællinger der maner til eftertanke, myrekryb og morskab…

Inden fortællingen byder vi endnu engang på en dejlig varm suppe i efterårskulden – men husk at melde dig til.


D. 17/12 
er der julemarked og fortællinger med nordisk tema – myter om Odin og Thor om Frejas kærlighed og Lokes skurkestreger.

Mit Sted

Et barn tager din hånd.
Fortæller dig spillerreglerne.
Og fører dig på en vandring i sit eget univers…

I efteråret 2015 coproducerede vi forestillingen Mit Sted med australske The Walking Neighbourhood: En række korte, stedsspecifikke vandringer skabt i samarbejde med 9-12 årige børn fra både Mols og Gellerup; guidet af børnene selv. Mit Sted var en kunstnerisk undersøgelse af to lokalområder gennem børneperspektiv, hvor voksne kan (gen-)opleve et område med barnets blik.

Mit Sted udfordrede magtstrukturerne mellem barn og voksen, idet rollerne byttes om, når børn guider, og de voksne for en stund slipper kontrollen og lade barnet styre. Det handler om tryghed og kontroltab, og dette tema blev uddybet i valget af sites: Mols og Gellerup, et af de måske tryggeste områder i landet og et af de mest udsatte boligområder.
Projektet arbejdede med kulturudveksling og nedbrydning af fordomme. Børn fra hvert område deltog i fælles workshops og sammen med deres familier og andre deltog de i hinandens vandringer og oplevede hinandens lokalområder gennem de vandringer, der bliver skabt. Publikum, der oplevede forestillinger begge steder, fik et unikt indblik i forskelle og ligheder i børneliv i Danmark.

Mit Sted havde besøg af TV2 Østjylland, se indslaget her.
Se også Mit Steds omtale i Randers Amtsavis, Kristeligt Dagblad her og her, Aarhus Stiftende her.

Mit Sted var en coproduktion mellem Secret Hotel og Lenine Bourkes projekt The Walking Neighbourhood, som skaber kunstneriske vandringer med børn.

Mit Sted er støttet af Statens Kunstfond og Aarhus Kommune.

Kunstfonden_LOGO_small_JPG       AAK_02_hojre_70_cmyk

 

 

Summer Lab

 Landscape Dialogues Summer Lab, d. 20.-30. august 2015, der hører under vores længerevarende interdisciplinære udviklingsprojekt Landscape Dialouges. Vi inviterede folk, der ønskede at undersøge interdisciplinære arbejdstilgange, som relaterer sig til konkrete steder, rum eller landskaber.

Ti dages tværdisciplinært laboratorium på Mols, hvor ti internationale kunstnere og forskere undersøger sted, rum og landskab i relation til kroppen, og udveksler og udfordrer deres eget arbejde. Forløbet byder på sensorisk og eksperimentelt arbejde, workshops, lab days, gæstetalere, og åbent hus.

Secret Hotel inviterede det finske kollektiv Other Spaces (Vi har tidligere haft besøg af dem med deres Reindeer Safari) og den israelske danser, koreograf og Feldenkrais-udøver Meytal Blanaru til at afholde hver en tre-dages workshop.

Efter workshoptiden var der laboratorie-dage, og undervejs inviterede vi en række eksperter til at give foredrag inden for biologi, det antropocene, neurologi og antropologi samt permakultur. Der var også tid til individuelle præsentationer, visninger af work-in-progress, bål, sauna og masser af skønne fællesmåltider lavet af Rikke fra Friland, der næste år åbner restauranten Iduns Æbler. Vi inviterede også til Open Day, hvor man kunne komme og opleve en smagsprøve på, hvordan det var at være en del af Summer Lab’et.

The Landscape Dialogues Summer Lab løb af stablen på Secret Hotels residenscenter i Mols Bjerge, og det meste af arbejdet foregik udendørs i de skønne naturomgivelser.

Her kan du læse kunsten.nu’s reportage.

Vil du læse, hvad vi udsendte i foråret, kan du læse vores Call for Participants her.

Links til konkrete resultater af møder under Sommerlab’et:

“Hunting Ninas” (video) af Nina Tzatziki (AUS) og Sohar Villegas (RA)- deltagere ved Summer Lab’et

“Reading Movement” (video) af Khaled Barghouthi (PAL) og Camilla Nelson (UK) – deltagere ved Sommerlab’et. De har modtaget fuld støtte fra British Council and Arts Councils ‘Artist’ International Development’ fond.

Debatweekend

Dialogmøde om kunst, bæredygtighed og landskaber

Debatweekend er en del af Secret Hotels længerevarende projekt “Landscape Dialogues“, der undersøger hvordan man kan arbejde med deltagerbaseret scenekunst – og andre kunstudtryk – ud fra en helhedstænkning, hvor etik, refleksion, bæredygtighed og omgivelser er centrale elementer.
Debatweekend var interdisciplinær og bestod af to dele: En første del med deltagelse via invitation, og en anden del, offentlig og gratis. Vi undersøgte bl.a. denne påstand – eller præmis:

Der er et stigende behov for at vi forbinder os tættere og mere bevidst med vores omgivelser.
Hvad gør det ved vores kunstpraksis? Og hvordan kan kunst påvirke andre dele af samfundet, der arbejder med bæredygtighed?

Den offentlige del foregik søndag d. 25. maj 2014 i Litteraturcentret på Godsbanen. Alle fremmødte fik en spændende dag, 10-16, med ægte krydsbefrugtning!

Dagen bød på oplæg, dialog og workshops, der udfordrede vores ideer om omgivelser, bæredygtighed og kunstens rolle i verden – og måske inspirerede til at tænke nyt. Søndagen var afslutningen på flere dages udveksling og dialog, som foregik på Mols med både danske og udenlandske deltagere – og de foregående dages tanker og spørgsmål blev præsenteret og videreudviklet gennem legende aktiviteter.

Sensescapes

I foråret 2015 tilbød Secret Hotel endnu en serie sansevandringer ved Lotus Lykke Skov. Produktionen er en del af Lotus’ færdiggjorte speciale i Æstetik og Kultur, og placerer sig under Secret Hotels flerårige projekt Landscape Dialogues. Vandringerne er eksperimentelle, stedsspecifikke og udføres med én deltager ad gangen.

I forbindelse med “Sensescapes” kan du også opleve vandringsforestillingen “Tanke Gange”.

Løbende info og dokumentation her.

Sensescapes plakat

K.R.O.P. – at have eller være

Fotos: Malle Madsen og Lene Riggelsen

”K.R.O.P. – at have eller være” eksponerer og dissekerer kroppen på tværs af tid og sted. Fra evolution over kropsidealer, til kønsidentitet og kropslige fremtidsvisioner i en blanding af fakta og fiktion.

“K.R.O.P.  er en performance, er et foredrag ‘gone wild’, hvor kroppen eksponeres og dissekeres på tværs af tid og sted. Der skabes et rum med både indtryk, underholdning, refleksion, samt stimulans af sanser og tanke, og balancerer mellem kunstnerisk oplevelse og undervisning.

“K.R.O.P. – at have eller være” perspektiverer de ideér og idealer om kroppen, som fylder i elevernes liv – de inviteres til at reflektere over kropsnormer gennem tiden, og hvad disse normer er udtryk for. Vi tilbyder forløb, der går i dybden med forestillingens emner – skræddersyet f.eks. til Almen Studieforberedelse. 

Secret Hotel var huskunstnere (Adelaide Bentzon, Kasper Daugaard Poulsen, Pernille Koch og Christine Fentz) på Esbjerg Gymnasium i februar 2014 og undersøgte der en del af forestillingens vinkler sammen med eleverne.  Derfor er K.R.O.P. skabt som et yderst mobilt værk i pap og papir, der kan opføres i klasselokaler, gymnastiksale m.m.
K.R.O.P. ligger i tematisk forlængelse af Secret Hotels tidligere succes Hoved & Hale, der har spillet 90 forestillinger på skoler landet over, og stadig turnerer.

Koncept: Christine Fentz, Adelaide Bentzon og Kasper Daugaard
Dramaturg: Christine Fentz
Iscenesættelse: Adelaide Bentzon i samarbejde med de medvirkende
Medvirkende: Kasper Daugaard og Pernille Koch.

For køb af forestillingen kontakt: info@secrethotel.dk / +45 – 5055 6263
Forestillingen er refusionsgodkendt.

“Secret Hotel dissekerer kroppen i et vellykket miks mellem teater og undervisning. Secret Hotel kommer omkring utroligt mange aspekter af kroppen i den nye forestilling Krop, som er en spændende krydsning mellem undervisning og sceneoptræden. En performancelekture – en optrædetime med masser af tankevækkende og underholdende overhead-illustrerede videns-input med koreograferede optrin og med en aktiv inddragelse af det unge publikum, der fungerer ret godt.” – Kirsten Dahl, Aarhus Stiftstidende.

“K.R.O.P. – at have eller være” havde urpremiere i Aarhus på Bora Bora i april 2014 og spillede på Aprilfestival 2015.
Et skriv til Åben Skole Portal (PDF)

 

Tanke Gange

Fotos: Maria Petri og Christine Fentz

Tanke Gange – et vandringsværk i Mols Bjerge
Opført 1-2 gange hvert år siden 2012.

Omdrejningspunktet for vandringsforestillingen er idyl, nationalpark og spørgsmål om hvad nye definitioner gør ved hvordan vi oplever omgivelserne? Hvad ER natur egentlig for en størrelse? Hver gæst vandrer alene nær ved en gård i landsbyen Bogens, og oplevelsen varer lidt over 1 time.

I forbindelse med “Tanke Gange” 2015 kunne man også opleve sansevandringen “Sensescapes”.

Tanke Gange blev vist første gang i 2012, hvor vi d. 25. september 2012 blev omtalt i den lokale avis, hvor den var afslutning på udviklingsprojektet Nordic Lab. Siden er Tanke Gange opført to gange i 2013, i september og oktober.

Nordic Lab og “Tanke Gange” er støttet af: Aarhus Kommune Kulturudviklingspulje, Region Midts Kulturpulje, Statens Kunstråds Internationale Teaterpulje, Weld i Stockholm og Kulturhus Aarhus.

logo-kunstraad     AAK_02_hojre_70_cmyk   MIDT_LOGO_Logotype_2

Barn Art Symposium

(Fotos: Stefano Questorio, Martina Marti, Christine Fentz, Jesper Bonde Hansen)

Barn Art Symposium, Secret Hotels årligt tilbagevendende festival på Mols er et samlingspunkt, en smeltedigel for kunstnere og andre fagfolk, som mødes for at dele tanker, vise værker og udvikle nye. Festivalen var en stor succes i 2012, 2013 og 2014.

Barn Art Symposium I fandt sted d. 12. – 16. juli 2012: Kunstnere fra Italien, Tyskland, England, Norge, Sverige, Finland/Schweiz og Danmark delte arbejde og tanker med hinanden, med naboer og andre deltagere.

Der blev budt på morgen-opvågningssessioner ved Colin Poole eller Stefano Questorio.

Vi havde forestillinger, en koncert, præsentationer, workshops og forelæsninger ved Stefano Questorio (I), Martina Marti (SCH/SF), Jochen Arbeit (D), Ronan Vandrer (DK), Af-Af (AUS), Mette Bovin (DK), André Austvoll (N) og Secret Hotel/Christine (DK). Og så, selvfølgelig, fantastisk mad!

Barn Art Symposium II (BASII) fandt sted d. 15. – 19. august 2013, og denne gang var deep ecology valgt som tema – vi er alle del af en større helhed! Foruden præsentationer, workshops, visninger mm., havde vi også en gennemgående dialog om vores forhold til omgivelser, bæredygtighed, samt hvordan landskabet kan påvirke både kunsten og andre menneskelige aktiviteter.

Secret Hotel kunne endnu engang være vort for en bred vifte af spændende og inspirerende gæster, der affødte mange livlige dialoger.

– Katrine Faber og Søren Friboe (DK) åbnede BASII med deres deltagerinddragende forestillingen Singing the Place
– Antropologen Mette Bovin (DK) viste hendes dokumentarfilm om Wodabee-stammen fra Niger and Mali
– Martina Marti (CH/SF), Emma Suominen (SF) og Nini Julia Bang (DK) skabte deres solo performance ”Hamlet Private” specielt til Mols efter et succesfyldt besøg i Berlin. Den blev vist i tre dage under BASII.
– Secret Hotels vandreforestilling ”Tanke Gange”åbnede den anden dag i BASII.
– Biologen Inger Kærgaard delte hendes viden og overvejelser om skovene på denne planet.
– Danser og koreograf Dagmar Dachauer (A) viste ”Treeo” – en work in progress film indeholdende dans og et træ, hun ønskede feedback på.
– Phd -studerende  Corinna Casi (I) fra Helsinki Universitet præsenterede filosofien bag deep ecology
– Performer og  Charlotta G. Cederblad (S) diskuterede hendes planlagte performance om forbrug og ligestilling
– The musician Anna Ottertun (S) performed her compositions mixing Arab and Swedish singing and asked for response
– Shaman og foredragsholder Annette Høst (DK) havde en præsentation omkring hendes verdenssyn som shaman.
– Danser og performer Stefano Questorio (I) arrangerede en yoga-bandring i landskabet.

Her et link til Mie Lotus Lykkes blogindlæg på Lotus & Skov
Omtale af Barn Art Symposium II i Ebeltoft Folketidende
Den østrigske danser og performer Dagmar Dachauers “Barn Art Symposium II Chronicle”

Barn Art Symposium III (BASIII) fandt sted fra den 20.-25. august 2014.
Her inviterede Secret Hotel endnu en gang kunstnere og fagfolk fra syv lande til festival under overskriften “Kunst i laden”. Herunder arbejdede vi også med udviklingen af Landscape Dialouges.

Se en video fra BASIII her.

Barn Art Symposium II var støttet af Statens Kunstråds Scenekunstudvalg

logo-kunstraad

Hoved & Hale

Fotos: Lene Riggelsen, collage Io Helweg

“Hoved & Hale – fra amøbe til menneske”

”Hoved & Hale” præsenterer elever fra 4. og 5. klasse for kulturelle, historiske og nutidige opfattelser og fakta om kroppen, og inddrager børnenes egne erfaringer og oplevelser i værket.

”Hoved & Hale” viser, fortæller og inddrager børnene gennem enkle opgaver, som involverer både deres egne kroppe og deres tanker om kroppen. Teaterforedraget undersøger, hvordan kroppen og vores syn på den har forandret sig gennem historien og fra kultur til kultur. Selvom kroppen de sidste mange tusind år har set ud som den gør i dag, har vores tanker om, hvordan den burde se ud og opføre sig, ændret sig radikalt. Dette er både morsomt og tankevækkende at se på, og samtidig peges der på hvad vi ved, mener og føler om kroppen i dag. Ikke mindst belyser vi, at holdninger og idealer stadig er til debat.

Lærerudtalelser:
”Det er noget af det bedste, vi har haft – god måde at få børnene med, og rigtigt godt med det historiske aspekt; alt i alt en superoplevelse. Jeg snakkede lige med mine elever og de sagde: “Hvor var det altså meget vi lærte!”
Lagoniskolen i Vojens

”En supersjov, spændende, inkluderende, fysisk måde at lave totalteater (undervisning) på. Jeg kan på det VARMESTE anbefale alle institutioner, der har emne om kroppen, mennesket, evolution eller des lignende at få fat i disse tre dygtige unge kunstnere.
Bernadotteskolen, Hellerup

Kirsten Dahl skrev følgende i hendes anmeldelse for Børneteateravisen:
”Da jeg så forestillingen, var børnene helt med på teaterlegen. På at rejse sig op og udføre de mange små krop-hjerne-koordinations øvelser, de blev opfordret til. På at hoppe og danse pulsen i vejret for derpå at mærke den dunke på håndled og hals. På at udtrykke vrede, tristhed og glæde og sætte udtrykkene sammen til en lille koreografi.”

 

For at købe teaterforedraget kontakt +45 50 55 62 63 eller info@secrethotel.dk
Forestillingen er refusionsgodkendt.

”Hoved & Hale” har via Dansehallernes ordning Dans For Børn spillet 50 forestillinger på landets skoler i sæsonen 2012-13 med stor succes.

Støttet af Aarhus Kommunes Kulturudviklingspulje, Aage & Johanne Louis-Hansens Fond, Bikubenfonden, Danmarks Nationalbanks Jubilæumsfond af 1968, og Statens Kunstråds Scenekunstudvalg.

logo-kunstraad     AAK_02_hojre_70_cmyk

 

Fall Fall She Fell

Fotos: Søren Gammelmark (gammelmark.com), Ljosha Jablokov, Michael Staal.

Med publikums deltagelse skildres en række personligheder. Hvor de opholder sig er uvist… i blandt os eller et andet sted? Måske er der nogen, der ser dem? Disse liv flettes blidt sammen og vikles nænsomt ud. Et virvar med egen logik, som et garnnøgle, der rulles ud og vindes op igen.

Som indbudt gæst sidder du på første række – alle kan se hinanden og se performeren, som optræder i det trekantede rum. Han binder skæbnerne sammen med kridtstreger, polaroidfotos og dans – er vi faktisk alle forbundne? Med hjælp fra gæsterne fyldes rummet. Af historier om mennesker og deres markante eller almindelige skæbner – hvis skæbner altså findes? Store spørgsmål svæver stille i luften i et rum med plads til eftertænksomhed, latter og fantasi om livet og døden.

Et super behageligt rum at være i. Smilende ser man på hinanden. Det er det bedste jeg nogen sinde har set, hvor publikumsdeltagelse fungerer – og fungerede bedst!” Kasper Daugaard Poulsen, koreograf –

Tak for en superfed oplevelse. Indledningen gav mig mange spørgsmål, men dem fik jeg senere svar på. Det er klart noget jeg kan bruge videre. SUPERFEDT!” Maria Borregaard, Morsø Gymnasium

Iscenesættelse: Christine Fentz
Performer: Brian Degn (oprindeligt skabt med Tina Andersen)
Komponist: Rune Søchting
Scenografi og lysdesign: Adalsteinn Stefansson

Fall Fall She Fell blev vist for konfirmander i oktober 2011, som et led i en temadag og i starten af februar 2012 på plejehjem i og omkring Helsingør i samarbejde med Helsingør Teater og Lions Club Helsingør. Se en video fra Helsingør her, og læs om det på bloggen HJEMSTAVN.COM. Den blev også spillet flere gange på Festival 2011 og i forbindelse med KulturRigets børneteaterfestival “Historien bag tæppet” 2011. I april 2010 spillede Fall Fall She Fell på Børneteaterfestivalen.

Fall Fall She Fell har spillet på diverse gymnasier i Danmark (bl.a. under festivalen “Teater på Kanten” i Thy), og i Finland og på scenen Atalante i Göteborg. Gæstespillet var en del af minifestivalen”Peep Performance – Performancekalas”, hvor også to andre scenekunstnere deltog. Se anmeldelse. I maj 2008 deltog Secret Hotel i 20-års jubilæet for Teater Albatros på Tokalynga Teaterakademi i Halland. Jubilæet blev fejret med flere arrangementer i løbet af året, og Secret Hotel deltog i festivalen Kvindelige Scenekunstnere. Vi spillede både Fall Fall She Fell (med Tina Andersen) og In the Field, og dokumentarfilmen Når sjælen sidder i håret blev vist.

Baltic Water

Baltic Water undersøger de baltiske og nordiske landes særegenheder gennem at destillere havnevand. Som en del af det lettiske kunstprojekt “Friend_ship” fragtede Christine Fentz og Henrik Vestergaard Friis – aka Fentz + Friis -destilleringsapparatur rundt mellem Riga, Tallinn, Helsinki, Stockholm, og København. Rejsen rundt i Østersøen foregik på et skib med 12 kunstnere fra 6 nordiske og baltiske lande.

Video Baltic Water performance lecture del 1 og del 2

På rejsen destillerede Fentz + Friis vand fra de 6 havne (inkl. Klaipeda i Litauen), og skabte den perfekte læskedrik “Baltic Water”. Resultatet er et særligt mix af det rensede vand fra havnene, tilsat udvalgte mineraler og salte fra destillationsprocessen: En ægte EU-læskedrink!

“Friend_ship” lagde til i København d. 18. juni ved Nyhavn efter at have været vist i Tallin, Helsinki, og Stockholm. Siden har Baltic Water også været vist på Nordic Summer University. Baltic Water er støttet af Statens Kunstråd, og Friend_ship er støttet af bl.a. KKNord.

Luft fra Det gamle Årtusinde

Fotos: Randi Schmidt, Christine Fentz

Konservesdåser med luft fra det gamle årtusinde. Dåserne blev lukket på fabrikken Glud & Marstrand i december 1999. En række herboende kunstnere – grafikere, karikaturtegnere og billedkunstnere – har skabt unikke etiketteværker til de 55 dåser. Etiketter, der reflekterer og kommenterer på temaet “Luft fra Det gamle Årtusinde”. Siden har kinesiske kunstnere og kunstnere fra Benelux-landene lavet etiketter til dåser fra 2006.

Emballage, oplevelse, nostalgi og leg I vore tider er emballage blevet vigtigt på lige fod med det produkt, man køber; emballagen skal give forbrugeren en oplevelse, en æstetisk nydelse der rækker ud over indholdet. Dåserne er en sanselig iscenesættelse af fortiden; et nostalgisk snif fra de gode gamle dage. Emballage og indhold eksisterer her kun i kraft af hinanden og din fantasi. Branding af luft fra en anden epoke… Oplevelsen af indhold og indpakning er op til de, der føler sig blandt de udvalgte; de, der vil lege med.

Luft fra Det gamle Årtusinde har været udstillet på Det danske Kulturinstitut i Ungarn og i Beijing, samt på Dronninglund Kunstcenter i Nordjylland, og under COP15 i København (På Københavns Rådhus og Borups Højskole). I 2010 har den været udstillet et par gange i Benelux-landene og nye kunstnere er kommet til. Også fremover vil kunstnere fra værtslandene blive indlemmet i udstillingen.

Parallelt til dåseværkerne har forfatter Jens Blendstrup skabt et uddrag af en alternativ encyclopædi over fænomener fra det forgangne årtusinde, og filosof Thomas Boysen Anker har skrevet en tekst om tidens flygtighed.

Luft fra Det gamle Årtusinde er skabt på idé af Christine Fentz, Secret Hotel, og kurateret i samarbejde med Randi Schmidt, produceret af Secret Hotel i samarbejde med SCENEAgenturet, og er støttet af Kulturhus Århus og Det Obelske Familiefond.

AAK_02_hojre_70_cmyk

 

 

In the Field

Fotos:  Barbara Katzin, Søren Gammelmark (gammelmark.com), Anne-Mette Hoffmann-Christensen, F. Praising

Hvordan forholder vi os til vores omgivelser, til sted, rum og tid – i forskellige landskaber og kulturer? Performance lecturen “In the Field” handler om vores syn på menneskets rolle i verden – i vores egen kultur og i den tuvinske. Performer Christine Fentz serverer, som værtinde for publikum, te og tankevækkende spørgsmål for sine gæster. Hun fortæller om den sibiriske republik Tuvas åbne vidder med normader og shamaner, hvor alt er besjælet, og der er får og geder overalt. Hun fortæller om barndommens danske marker nær Viborg  og voksenlivets hyppige skift i lokationer og roller. Der skabes med ord, billeder, lyd, smag og duft et rum for refleksion – et rum for deltagelse og sanser.

Idé og værtinde: Christine Fentz
Scenograf:
Sara Hamming
Påhitsomhed: Tobias Stål
Instruktørkonsulent: Adelaide Bentzon
Konsulenter:
Thomas Hejlesen, Cecilia Lagerström

Køb af performance lecturen til 8-12 årige:

It was therapie. It felt really nice and it was comfortable to have some tea. There were some sounds and we had to close our eyes. Some sound really frightend me! My dream would be to have a new home. I got many thoughts from Christine… Sara, child from Finland

Yesterday I was out, I played there. The morning is short and the evening is like the eternity, but I can make it shorter if I do something. This is a good village to live in, because it is small. In the summer is more fun than in the winter. Miisa, child from Finland

Performer: Christine Fentz
Varighed
: 45 min. (inkl. ind- og udgang) Pris i DK: 6.700,- inkl. moms, plus rejse og ophold. Opstillingstid: 120 min. Nedtagningstid: 30 min.

Booking: TLF +45  5055 6263 /info@secrethotel.dk

Køb af performance lecturen til voksne:

In the Field er en dragende cross-over mellem foredrag og forestilling. En fin performance om tid og rum for alle sanser – og for intellektet! […] Forestillingsforedraget inddrager og aktiverer publikum på en enkel og samtidig helt overbevisende måde. En stemningsfuld åbning af hverdagen.” Johanne Winding, lærer på Egå Gymnasium, efter visning for 3.g. dramaklasse

Thanks for a different, crazy, timeless, inspiring, pleasant evening with a lot of wisdom served in a surprising and artful manner. An evening which inspired and needs to be digested.” Fra vores gæstebog (Teaterfestival 10, Esbjerg)

Performer: Christine Fentz
Varighed
: 45 min. Pris i DK: 6.700,- inklusive moms, plus transport. 
Oprigning
: 120 min. Nedrigning: 30 min.

Booking: TLF +45  5055 6263 /info@secrethotel.dk

 

In the Field har tidligere været vist på: 
Tokalynga Flying Theatre Festival 2012 i Halland, Sverige juli 2012, Helsinki, del af symposiet “The Mobile Artist”, maj 2012. Turné USA og Canada april/maj 2012: Solar Culture, Arizona, Pyramid Atlantic Art Center, Silver Spring, Maryland, University of Chicago Woodland Pattern i Milwaukee, Centre for Drama, Theater and Performance Studies i Toronto, Scenekunstnere Uden Scene, festival, Ny Aveny, København, (april 2011) Børneteaterfestivalen, (april 2011) Kühlhaus, Flensborg, (marts 2011) Warehouse9, København, (marts 2011) Morsø Gymnasium, Nykøbing Mors, (2010) Viborg, Animationsværkstedet (2010) Island, keðja, (oktober 2010) Børneteaterfestivalen 2010 Gæstespil i Saami Finland – in Utsjoki, Inari, Sevettijäärvi, Ivalo and Helsinki, Gæstespil til Berlin (KuLe Theater) and Amsterdam (Pick Up Club), Body Navigation Festival, St.Petersborg (Rusland, okt. 09) Festival Teater på Kanten, Thy Teater (Thisted, januar 09) Hørdum Kro, Hørdum Kulturlandsby (Thisted, januar 09) Egå Gymnasium (Århus, januar 09) Festivalen Zene+ (Ballerup, september 08), Nordic Summer University på Brandbjerg Højskole (DK, juli 08), Festival for Kvindelige Scenekunstnere, Tokalynga Teaterakademi (Sverige, maj 08), Rum46 (Århus, maj 08), Performance Corporation (Irland, april 08) Knebel Præstegaard (Knebel, marts 08), Electronic Church/Performer Stammtisch (Berlin, marts 08),

Tidligere gæstemedvirkende: Filosof Carsten Friberg (DK), musiker Jens Balder (DK), sanger Anna Ottertun (S), performer Vera Mäder (D/DK), professor & jazzmusiker AndrewBowie (UK), geologistuderende Tobias Stål (S), performer Mary-Jo Gilligan (IRE), forfatter Tom Swift (IRE), billedkunstner Suzanne Mooney (IRE), performancekunstner Johan Forsman (S), performancekunstner Deborah Vlaeymanns (B/DK), performancekunstner Annette Asp Christensen (DK), musiker Rasmus Hagedorn Lorens (DK), tuvinsk musiker Kunderek Munzuk. performer Janine Eisenächer (D), performer Lisa Lucassen (She She Pop (D), billedkunstner Eva Klee (NL), danser Job (NL), Pauliina Feodorov (FI), Brian Degn (DK), Sara Hamming (DK), Rose Parekh-Gaihede (DK), performer Erik Pold (DK), performancekunstner Jörn Burmester (D), arkitekt & kurator Christina Back, fysikforsker Christian Holm Christensen, musiker Niels Bjerg, performer Henrik Vestergaard Friis (alle DK), visual artist & director of Kühlhaus Flensburg Claudia Mayer (D), performer Kristofer Krarup (DK).

Støttet af Statens Scenekunstudvalgs Aktualitetspulje, Århus Kommunes Kulturudviklingspulje, Nordisk Ministerråd (Nordscen/Nordic Resort), Kulturhus Århus og Högskolan för Scen och Musik v/ Göteborgs Universitet og Pulje til International Teaterudveksling.

logo-kunstraad     AAK_02_hojre_70_cmyk

 

 

Anmeldelse af Fall Fall She Fell, Göteborg

Performance: Atalante, Göteborg, 25-26/4

Existensen genom nyckelhålet

Vad händer i den nordiska röst- och performancekonsten just nu? Under den sista helgen i april erbjöd det pigga dans- och teaterforumet Atalante i Göteborg en möjlighet att närma sig den frågan. I helaftonsföreställningen Peep performance presenterades nämligen ett litet axplock ur den gissningsvis oöverblickbara mängden konstnärliga uttryck – två svenska och en dansk. De sinsemellan rätt olika delarna förenades underhand i en medskapandets konst där publiken aldrig tilläts att slumra till eller bli passiva mottagare. Bara en sådan sak är värd att applådera.

[… – om Fall Fall She Fell af Secret Hotel]

När denna omtumlande och nyansrika maratonkväll närmade sig sin upplösning placerades publiken på scenen. Subjekt och objekt, betraktare och betraktad – alla positioner blev osäkrade när danska Secret Hotels gästspel Fall fall she fell omärkligt gled in i och sedan ut ur sig självt. Ja, det fanns faktiskt ingen given startpunkt eller slut på denna aftonens mest intensiva och helt klart bästa del. Dansaren och skådespelaren Tina Andersen smög runt och delade ut polaroidbilder märkta med namn, varefter hon rullade upp en av allt att döma rörlig kronologi i historien om korrelationen mellan de personer som faktiskt inte ens avbildades på fotografierna. Inte bara positionerna, men hela situationen, osäkrades därmed. Att därpå dricka en ovanligt god kopp thé och uppmanas att lämna lokalen efter eget huvud framstod som ett sätt lika gott som något att avsluta ett njutbart spektakel som i sanning låtit åskådaren betrakta den bräckliga existensen genom ett dragigt nyckelhål.

Roberth Ericsson

http://www.tidningenkulturen.se/content/view/2842/145/

Peep performance
SMOK: SMOK Hits
Av och med: Lena Fridlund och Anne Pajunen
Monique Wernhamn: Köp ett nytt (kravmärkt) liv, del 2
Secret Hotel: Fall Fall She Fell
Idé och iscensättande: Christine Fentz
På scen: Tina Andersen

Atalante, Göteborg, 25-26/4

[resten af anmeldelsen – om de andre forestillinger]

Den experimentella röstkonsten är en styvmoderligt behandlad disciplin på svenska scener. Inte minst därför var det glädjande att möta Svenska Moderna Operaensemblen, SMOK, och deras egensinniga betraktelse över död och återfödelse. Med två kvinnoröster till musik av blanda andra Puccini, John Cage och Stravinskij skapades i det knappt timslånga framträdandet en mosaik av stämningar. Särskilt drabbande var inledningen, ett röstcollage i vilket “Rebirth control pills” lanserades som ett led i kritiken av människans fåfänga strävan efter evig ungdom. På vägen ut radade publiken mangrant och lydigt upp sig för att komma ett av dessa symboliska lyckopiller till del. Att ingen avstod blev i sig en skrämmande del av gestaltningen.

I andra akten introducerade Monique Wernhamn sin burleska variant av den förmenta vägen till lycka – potentialen att köpa ett helt nytt liv, till på köpet kravmärkt och anpassat efter varje tänkbar önskning. Som klassisk husmor i en lika standardiserad flygvärdinnedräkt förevisade hon till en högt pitchad berättarröst det egendomliga framgångskonceptet – livet reducerat till den ekonomiska kalkylen tillgång/efterfrågan. Sådan är onekligen kapitalismen i sin absurda förlängning. En väg ut ur denna klaustrofobiska tvångstanke blir då givetvis att välja det “könlösa livet”, det vill säga chansen att få vara “bara människa”. Om livet ändå inte är mer än ett bakverk kan man lika gärna slå till på en vänsterarm också, så att det åtminstone framstår som någorlunda “speciellt”. Och om man som av en händelse önskar binda ihop denna oformliga massa – blanda i ett kycklinglik. Wernhamn är lika vulgärt subtil i sin undermening som i sin performance. Den kongenialt klämkäcka iscensättningen fick en onekligen att längta efter en annan tillvaro, bortom de jordiska betingelserna och ännu längre bort från kadavren.

Når sjælen sidder i håret

Fotos: Kirsten Simonsen

Tre-årige Jasmin skal klippes for første gang. Danske Benedikte har en datter sammen med Nazyn fra Tuva i Sibirien. Hun har valgt at følge faderens shamanistiske tradition og nu skal Jasmin besøge sin far i Tuva for at følge den lokale tradition for tre-årige: En rituel hårklipning. Hvilke elementer fra faderens nomadekultur skal en dansk mor vælge for sin datter? Vi følger mor og datter på familiebesøget i det fjerne Tuva, seks tidszoner fra Danmark.

Benedikte og Jasmins rejse på grænsen mellem to kulturer blev vist på DR2 første gang d. 7. januar 2007, med 5 efterfølgende visninger gennem 2007 og 2008.  Når sjælen sidder i håret har desuden været vist på norsk tv, på filmfestival i Jokkmokk, Sverige og på svensk tv.

Når sjælen sidder i håret er tilrettelagt af Christine Fentz i samarbejde med Benedikte M. Kristensen, og er coproduceret mellem DR2, Turbine Film Aps, og Secret Hotel.

Fotograf: Kirsten Simonsen
Klipper: Yrsa Wedel/Formosa Film
Musik:
Yat-Kha (Tuva) og Valravn (DK)

Den gyldne Maritime – sang & lavmælt vrissen til søs

Fotos: Sigrid Bennike, Christine Fentz

Musikforestillingen Den gyldne Maritime – sang & lavmælt vrissen til søs var en galgenhumoristisk sejlads rundt om død og kærlighed instrueret af Christine Fentz. Tobias Triers salonjazz og troubadour-rockabilly mødtes med forfatter Jens Blendstrups bidske tekster på en noget anderledes bar, der sejlede verdenshavene tynde.

Den gyldne Maritime havde premiere i april 2003 på Entré Scenen, Århus og spillede derefter i Kanonhallen, København under festivalen Junge Hunde.

Kunstnere og produktion: Koncept og dialog: Fentz, Trier, Blendstrup og Bennike Iscenesættelse: Christine Fentz Musik og sangtekster: Tobias Trier Tekster: Jens Blendstrup Scenografi: Sigrid Bennike Lysdesign:Morten Ladefoged

Medvirkende: Udover Tobias Trier og Jens Blenstrup medvirkede Klavs Hovman – kontrabas, Bent Clausen – trommesæt og vibrafon og Karen Gammelgaard.

Den gyldne Maritime blev produceret af Secret Hotel i co-produktion med Entré Scenen, Kulturhus Århus/ ArtsResource og Produktionskartellet.

Den gyldne Maritime var støttet af Århus Kommunes Kulturudviklingspulje, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, Entré Scenen, Bornholms Kulturuge, KODA, Statens Kunstfond, Kulturhus Århus, Århus Amt, Tuborgfondet og Dansk Musikerforbund.

Den gyldne Maritimeblev undfanget som idé af Christine Fentz og Tobias Trier og ud viklet i et tæt samarbejde med Jens Blendstrup og scenograf Sigrid Bennike. Forestillingen blev instrueret af Christine Fentz.

I en absurd salonstemning behandles døden med bidsk satire og nænsomhed. Når publikum ankommer til Den gyldne Maritime – scenografisk set en blanding af bar og færge – modtages de af Sangeren (Tobias Trier) og Styrtenderen (styrmand & bartender Jens Blendstrup). De uddeler hvide liljer og blå drinks, mens folk placeres ved caféborde og bliver bedt om at lege med: Dette sted er en færge på vej til Dødsriget, og gæsterne selv er de afdøde passagerer. Dog skal de vide, at der ingen udgange er på skibet og de skal huske ikke at dreje hovedet hele vejen rundt, da dette kan virke uhyggeligt for deres medpassagerer…

På turen over til den anden side underholdes gæsterne af kalvekrøs-trioen Ohøj Boys, der spiller Triers nykomponerede halvtredser-rockabilly og salonjazz. Samtidigt fremfører Styrtenderen, Blendstrup, sine nyskrevne tekster: Poetiske indslag fra Færgens Logbog og korte “radiohilsner” – beskeder fra de døde til de levende, som han modtager som var han en radiosender eller et medie.

Det dramatisk fremadskridende forløb har to strenge: Den ene er den rutineprægede sejlads med modtagelse af radiobeskeder, musiknumre, midtvejsgymnastik og uddeling af kisteformede småkager. Dette forløb forhindres undervejs af den anden streng: Sangerens stærke længsel mod at stå af i Dødsriget for at genfinde sin afdøde kæreste Solveig. Styrtenderen håner og modarbejder Sangerens forehavende og med hjælp fra publikum foranstalter Styrtenderen til slut en storm på færgen. Resultatet af legen er, at færgen helt udenfor rutine lægger til hos de levende, så Sangeren kan indse, at han skal stå af færgen og gå ud i livet til de levende kvinder.

Deutsches Liederabend – Hausbesuche/House Call

Haubesuche var et værtsprojekt under Artgenda, hvor alle deltagende kunstnere skulle lave en event i et privat hjem i løbet af deres ophold i Hamburg. De private husværter var mere eller mindre forberedte på hvad der skulle foregå; deres eventuelt inviterede venner derimod sjældent! Man kunne bidrage med alt, lige fra at vise foto- eller videodokumentation fra tidligere arbejde til at inddrage de tilstedeværende gæster, skræddersy en event til en lejlighed med balkon og lignende.

Efter idé fra performer Burkhard Forstreuter skabtes Deutsches Liederabend, hvor de i første omgang måbende værter og gæster blev bedt om at synge med på diverse kendte tyske lieder og børnesange. Vi ankom i stiveste puds og opsatte videoprojektion og en “elektrisk lejr-ild” at samles om ved sofabordet. Efter nogle timer med heftig torden udenfor og sang, varmere stemmer og fortæring af dårlige chokolader indendørs afsluttede vi aftenen med en diskussion af nationalfølelse og det at synge sange. Se beskrivelse af aftenen nedenfor.

Kunstnere og produktion:
Idé og medvirkende: Burkhardt Forstreuter og Christine Fentz
Solosang og fløjte:
Christine Fentz
Fællessang:
De medvirkende gæster

Opskrift for Deutsches Lieder Abend

Vorlesung über Stau / Lecture on Traffic Jam

Et bidrag til værtsprojektet Instant Art, hvor man bl.a. kunne bestille et kunstværk eller en kunstevent i sit eget hjem á la pizzaservice og hvor der på samme dag også var andre events på trafikøer på en indre ringvej i Hamburg.

videolink

Fra en trafikkø i myldretiden i 34 graders varme spurgte vi chaufførerne ved det røde lys, hvor de hellere ville være lige nu – i New York eller på stranden? “Wo würdest Sie am liebsten sein?” Et polaroidfoto blev derpå taget af chaufføren inde i bilen på en baggrund af enten en strand eller New York (chaufføren skulle selv holde dette motiv). Dernæst fik vedkommende det endnu ikke færdigfremkaldte foto, som viser chaufføren på f.eks. stranden, men samtidigt siddende i sin bil.

Før han/hun kørte videre fik vedkommende også en plasticpose med vand og en lille lamineret tekst – se fotos – der funderede over trafikproppers mærkelige og magiske natur og en forklaring på hvordan videnskabsfolk sammenligner trafik med vand. Sådan kunne de selv lære både at forstå og bedre nyde trafikpropper i stedet for at blive utålmodige og irritable.

Chaufførerne tog taknemmeligt imod den kølige pose med vand og kørte videre med store smil efter en anderledes traffikoplevelse. I løbet af eventen gav en af performerne en forelæsning om modernitet, trafik og bevægelse, mens en anden performer udførte trafik-inspireret tai-chi.

Samarbejdspartnere: Burkhard Forstreuter og Andreas Leo Findeisen. Fotos: Ulli Gehner, Christine Fentz

Trace of…

en ruminstallation i et fugtigt og uindbydende kælderrum.

Udgangspunktet var at skabe en teater/performance scenografi uden hverken performere eller deciderede fysiske handlinger, men i stedet skabe et rum, der påvirkede de besøgendes sanser. Dette inspirerede os til idéen om ‘et mystisk og forladt rum fyldt med sære spor’…men med spor af hvad? Vi lod publikum/de besøgende skabe deres egen mening.

På trods af det uindbydende ved rummet, havde det mange potentialer og ventende på at blive brugt. Vi ønskede at skabe et sted, der var både forrådskammer for mad og samtidig indeholdt både spor fra eventyrhandlinger og spor fra den egentlige arbejdsproces. Vi var interesserede i fornemmelsen af, at rummet var blevet pludseligt forladt, en slags afbrudt handling, in medias res.

Vi skabte et rum med efterladt redskabskasse og arbejdsstige, gamle kaffekopper, slagterkroge, jagtgenstande, æbler, hår, foto af træer og isblokke, der smeltede, mens dagen og aftenen gik på hæld. De hængende løg og æblerne spiddet på væggen skabte en karakteristisk lugt. Linserne på gulvet knustes med små lyde, når de besøgende gik rundt i rummet. Tilsat et lettere teatralt grønt spotlys, forvandledes rummet til en slags underhavs-rum, fugtigt, vådt og lidt mudret. Et loopet soundscape gav et ekstra lag til de forskellige handlinger i rummet.

The recipe for our House Call

RECIPE for HOUSE CALL á la DEUTSCHES LIEDER ABEND by Burkhard Forstreuter & Christine Fentz

Have at hand:
One flat and it’s inmates
Their friends, not knowing that they’re invited for something special
A heavy downpour of rain, close to being a thunderstorm
One old car with driver
Two artists – one Danish, one German, but living in Denmark, both dressed up (fine evening dress & suit)
A pile of photocopied German songs – children’s songs, different German popular songs
A ‘Lagerfeuer’ – an artificial small fire in a plastic container, created by cloth, light and air
One piece of video art Video beamer, camera, etc.
A Norwegian traditional longflute
A box of low qualities chocolates
If possible a photographer for documentation

Do the following: Arrive, greet everyone in a very formal way and ignore the astonishment of the surprised guests.

Look around, decide which room to use as well as the use of the adjoining rooms, then ask everyone to leave the chosen room while preparing; set up the video and the lagerfeuer/artificial fire.

Press play for the video art to be projected in a distorted way upon the wall and ask everyone to come into the living room again and introduce them to the Deutsches Lieder Abend that they’re about to be part of.

Let the German artist, who miss his country, who analyse his country clearer from a distance and who got this brilliant idea, tell about the disappearing German song tradition. Smile during this.

Distribute the song compilations, comment on the information given by the fellow artist and begin to sing together with the guests, who will most possibly fall faltering into singing, and who out of astonishment do not find time to question anything. Register how you could have started singing almost anything before they would think about protesting; maybe even an old forgotten song from the war.

During the course of the following songs, leave the room discretely once in a while and in the hallway pick up the long flute and play a bit. Notice the absurd sensation of nothing happening; the singing continuing, as well as on your return no one in the room reacting. This is probably because the fellow artist followed the plan and didn’t comment on the flute, but just ignored it and continued singing.

When needed rewind the video tape.

As the action of absent singing is repeated, notice your own frustration – despite the whole thing being planned like this – of being almost invisible and non-audible despite various singing and playing in the hall way right outside the living room. The German singing falters and sometimes almost comes to a stop, but is then started again. Upon returning into the room a strange sensation of unease is felt; you feel invisible, and they feel insecure as to whether they should react on what just happened.

When some singing has been done, as well as mutual laughing over the well-known songs from the German childhood, give a duet together of Junge, komm zu Haus and a solo of Seemann, lass dass Träumen and later, offer the box of low quality chocolates.

When the evening comes to it’s end, announce this together with the fellow artist and gather the singing compendiums from the few guests who do not wish to keep it for future singing. Press stop on the video, and announce that you can now talk a bit about the experience. Accept that the following talk is documented on video and pack the technical gear while people are getting ready.

The discussion will probably touch upon subjects such as – Forcing the singing tradition upon the youngsters of Germany in a hidden or open way – Why singing is good for the soul, as it touches the emotions and let us be in contact with ourselves – The question of keeping a tradition alive because it is a tradition or because it is alive by itself – How singing became a sign of power during the 30’ties and 40’ties Germany – Whether to update children’s songs with techno rythms or teach them in simple, traditional manner – Gratitude for the experience, the touching of the souls of the guests and the memories of childhood brought forth – The unease of not knowing the rules of the game when the playing and singing was done in the hall way, but meanwhile ignored or not commented in the living room. The unease of not being able to acknowledge the enjoyment and mere existence of the action and presence next door. – How nice the exchange became during the evening, as the singing guest themselves remembered and suggested songs to sing.

Note how this topic brings forth a multitude of associations, amongst others how human kind very quickly can set up rules that makes some kind of people visible & accepted and others invisible & not-wanted. What the others, the majority do become the rule…

When the discussion seems to wear out because of the night growing old, break up, do your inclinations, accept the thanks from all guests and leave hastily.

Recipe by Christine Fentz, 12th of September 2002

Hall of Fame

Fotos: Ulli Gehner og Christine Fentz

Hall of Fame var et storstilet præsentationsprojekt, hvor alle deltagende Artgenda-kunstnere kunne fremvise tidligere arbejder, dokumentation eller lign.

Med udgangspunkt i både vores arbejde og vores navn Secret Hotel valgte vi at lave en model af en hotelgang, hvor hvert “hotelværelse” repræsenterede et projekt vi havde stået bag i tidsrummet 1999-2002. Secret Hotels arbejde er kendetegnet ved mange forskelligartede kunstneriske udtryk og kunstnere – “hotelværelser”. Det gav derfor kun mening at præsentere nogle af de forskellige “rum” vores arbejde udgøres af. I forlængelse af tidligere arbejder måtte folk være aktive sammen med modellen og åbne de forskellige døre, for der at se foto- og lydinstallationer i miniputformat, der præsenterede forskellige projekter.

Modellen udviklet og lavet af Christine Fentz og scenograf Sigrid Bennike

 

Growing Home

Fotos: Christine Fentz

Et billedværk om erindring, retracing. En fri abstraktion over det at genfinde ting, billeder, ord, fakta og følelser i sin erindring. En 17 minutters videoinstallation lavet til værtsprojektet Trust Your Local Artist.

Growing Home havde tre forskellige minifilm kørende på samme tid i de forskellige vinduesfelter – se fotos her på siden: Nattekørsel ad små snoede landeveje optaget fra passagersædet af en bil. En skægget mand, der med svingende held forsøge at huske og recitere lange kvad fra Den ældre Edda på et længe glemt sprog: Oldnordisk. Og et lille felt med næroptagelser af sol, grene, vanddråber og vinduesviskere og lignende fra en anden biltur. Bilens fremadskridende kørsel var valgt som en kontrast til projektionen indefra på ydersiden af husfacaden – resultatet blev en fornemmelse af at man med bilen kørte ind i bygningens dybde.

Folkene bag dette projekt arbejdede med at projicere video på indersiden af papirdækkede vinduer, så en del af husfacaden bliver til en udendørs videoskærm. Til Artgenda brugte de 18 forskellige vinduer på Hein Köllisch Platz i Hamburg – både butiksvinduer og private vinduer i forskellige etager – og her vistes de 18 kunstneres videoinstallationer i loop i tidsrummet 22-02. Siden er Growing Home blevet vist under Kulturnatten i Århus 2002 og under udstillingen Ideal, Viborg 2003.

Kunstnere og produktion: Digte reciteret af Ole Nielsby
Idé og kamera:
Christine Fentz
Redigeringsteknik og grafik:
Tommy Sørensen og Tony Christiansen
Produceret på Århus Filmværksted
Fotos: Christine Fentz

The Drowning Room – Missing Mississippi

Fotos: Misha Myers

Co-produktion med Misha Myers i samarbejde med Entré Scenen, Århus. Vist som en del af Festivalen DanseDage 01 af Kulturhus Århus.

Danseteaterforestilling af og med den amerikanske koreograf og danser Misha Myers. I et mix af dans og tekst møder Anton Tjekhovs tre søstre amerikansk sydstats-mytologi i en tragikomisk fortælling om rodløshed, hjemve, identitet og overlevelse under vanskelige forhold.

The Drowning Room – Missing Mississippi bladrer med løs hånd gennem anekdoter, country og blues, forfalskede beviser, dramatiske værker, familiealbum og lidt hjemmevideo, mens vi spekulerer på, hvordan livet ville have set ud, hvis vi havde taget andre valg.

Koreograf og performer: Misha Myers
Dramaturgisk konsulent:
Synne Behrndt
Produktion og presse: Christine Fentz

Støttet af Dansepuljen ved Danseværket, Århus Kommunes Garantipulje og Dartington College of Arts.

Tourist of the Heart

Fotos: Peter Sloth Madsen

Som en del af Århus Festuges byvandring Hidden Treasures Map skabte Secret Hotel en 15 minutters forestilling i en hotel suite på en af byens ældste hoteller, Hotel Royal. Den engelske instruktør og performer Melanie Thompson var inviteret til, sammen med Secret Hotel, at skabe en stedsspecifik forestilling med udgangspunkt i tematikkerne ‘rejse’ og ‘afsked’.

Instruktør og performer: Melanie Thompson Assistent & samarbejde: Peter Sloth Madsen Dramaturger & produktion: Christine Fentz & Synne Behrndt Øvrige medvirkende og tak til: Jacob Knudsen, Marlene Ballebye, personalet på Hotel Royal, Århus Produceret i samarbejde med: Århus Festuge og Hotel Royal, Århus

Tematikken voksede ud af Melanie’s eget forhold til byen Århus: Efter i størstedelen af 1980’erne at have boet fast i Århus vendte Melanie med meget blandede følelser tilbage til byen efter 15 års adskillelse. Denne tilbagevenden blev udgangspunktet for den endelige forestilling Tourist of the Heart, som blev en solo etude over det at være rejsende i ens egne minder, om forhold til steder, om forgange kærlighedsaffærer til mennesker og byer, længsel efter fortid og hvorledes geografiske steder er med til at skabe vor personlige identitet. Forestillingen blev skabt udfra et site specific princip, hvor stedet ikke er en kulisse, men en tematik i sig selv. Melanie boede og arbejdede i godt 6 dage i hotelsuiten, hvor den endelige forestillingen blev vist.

Forestillingsnoter: · et stort hotelværelse (denne gang er jeg gæst) · video med lav lyd · en kvinde gennemblødt til skindet · kort over byen OVERALT · forvirring mellem en affære og byen selv · dans i et beboet rum · publikum som rejsende/turister · lysbilleder af steder hvor jeg har boet · ET MIDLERTIDIGT HJEM – at rejse

Aften Land

Fotos: Christine Fentz

En blanding af performance, installation, totalteater og vandring. Århus Svømmehal, kaldet Spanien, har en ubenyttet etage, som kaldes Grossererbadet efter de velhavere, der brugte denne etage i gamle dage. Her skabte vi et særegent univers med udgangspunkt i to temaer: Kropsdyrkelse og Systemer i forfald, inspireret af selve stedet, af et længere ophold i Prag og af Festugens tema “Østeuropa 10 år efter Murens Fald”. Publikum – konsekvent benævnt “gæster” eller “de besøgende” – ankom til badeanstalten, blev bedt om at finde deres småpenge frem, afføre sig deres sko og i stedet tage blå plastikfutter på. Skoene skulle afleveres til bademesteren – en helt ægte og brysk version fra badeanstalten – hvorefter gæsterne kunne begive sig ind i de mange rum på etagen.

Gæsterne mødte performere, der badede i gammel stil med træuld og sæbespåner, gjorde gymnastik efter 1920’ernes principper og fik smørrebrød, øl og cigarer. Andre performere beboede etagen på bademesterens nåde og tilbød forskellige ydelser til gæsterne – dans i en lille kabine for blot 4 tilskuere, lægeundersøgelse efter obskure principper, indvielse i Arkivarens hemmeligheder om de andre beboere, fodbad hos garderobedamen, suppe med performerne og lignende. I andre rum og kabiner kunne man opleve lyd- og ruminstallationer af forskellige kunstnere og lytte til figurernes fortællinger på walkmen & høretelefoner placeret i lange grå frakker.

Secret Hotel i co-produktion med Teater Felix. Grossererbadet, 3. sal på Badeanstalten Spanien, Århus

Aften Land var inspireret af badeanstalten Spanien og af temaer og anekdoter fra en storby i opløsning. En vandring gennem rum og gange på en gammel badeanstalt. Et sted, hvor publikum er både gæster og aktører og selv træffer valgene. Aften Land kunne opleves som eet forløb, som en beboet udstilling eller som individuelle installationer, lydbilleder, koreografi og teater.

Kunstnerisk leder og instruktør: Christine Fentz
Dramaturg: Synne Behrndt
Medvirkende: Per Andreasen, Mette Demuth, Tina Lauritsen, Peter Sloth Madsen, Poul Erik Michaelsen, Christian Schrøder, Leif Bach Sørensen, Ditlev Wolfhagen, Annika B. Lewis, samt Louise Bertelsen og Christine Fentz. Installationskunstnere: Rebecca Eriksson, Glad Fryer, Jette Gejl, Marc Hartnett, Mads Wahlberg
Lydkunstner: Rod Summers
DJ: Stephen Williams
Tekst: Thomas Bjerregaard og de medvirkende

Støttet af: Kulturministeriets Udviklingsfond, Århus Festuge, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, Dansepuljen ved Danseværket og Århus Kommunes Garantipulje.