Wolf Safari

Jag som en ulv…
Du går alene i augustmørket, du lytter efter andre ulve, og hyler mod himlen for selv at blive hørt. Endelig finder du din flok, og sammen jager I et bytte, igennem byen og natten – som ulve i menneskeskikkelse.

Efter 200 års fravær er ulven vendt tilbage til Danmark. Ulvens vildskab og stærke flokmentalitet er myteomspunden. Nogle frygter den, andre beundrer den – de fleste fascineres. Med Wolf Safari indbød Secret Hotel den finske performancegruppe Other Spaces til at give et sjældent indblik i ulvens liv, og nedbryde fordomme og myter om ulven.

Secret Hotel har samarbejdet med Other Spaces før, bl.a. bragte vi den populære forløber til Wolf SafariReindeer Safari – til Danmark i både 2013 og 2014.

Wolf Safari havde dansk premiere under Aarhus 2017-festivalen Little Rebellions i august. Det er en natlig vandringsforestilling, hvor deltagerne lærer om, og selv prøver kræfter med det at jage som en ulveflok.

Wolf Safari opførtes under Little Rebellions med udgangspunkt/Wolf School på Brobjergskolen. Derpå drog Other Spaces og Wolf Safari til København, hvor den kunne opleves to gange med Wolf School i Dansehallerne.

Om Other Spaces
Other Spaces er et live art-kollektiv med base i Helsinki, Finland. Gruppen blev skabt i 2004 og består af kunstnere fra forskellige kunstretninger. Other Spaces opfinder og udvikler fælles fysiske øvelser og happenings, hvor deltagerne kan udforske ’andre steder’ fx en oplevelse ind i dyrenes verden. Wolf Safari har tidligere været opført på flere kunstfestivaler og Kampnagel i Hamborg. 

Mere om aftenens forløb:
Wolf Safari består af tre faser: Først en ulveskole, hvor deltagerne lærer at imitere udvalgte træk fra ulvenes adfærdsmønstre og flokmentalitet. Derefter følger selve vandringen. Hver deltager starter alene og sporer sig ind på sin flok ved at lytte efter de andres hyl og selv give lyd. Når flokken er samlet, jager, nedlægger og fortærer de et byttedyr. Fortæringen er symbolsk og består i at spise den medbragte mad, som ’byttedyret’ har båret på. Forestillingen afsluttes med en debrief, hvor deltagerne reflekterer over oplevelsen. Wolf Safari er en anledning til at opleve sin by, sig selv og ens medmennesker på en ny og anderledes måde.

3 min trailer om oplevelsen

Hamlet Private

Forestillingen “Hamlet Private” er en personlig rejse ind i Shakespeares Hamlets verden. Uden hverken scenelys eller effekter, men kun ved hjælp af performerens fortælling og nærvær bliver Hamlet skabt direkte i din fantasi – det kan være i hyggelige rammer i en stue på en gammel gård eller på en café. Forestillingen tager afsæt i dit eget liv og de valg, du træffer. Hamlets spørgsmål bliver dine spørgsmål – hans tøven bliver din tøven – hans valg dine valg.

Forestillingen performes af Nini Julia Bang, og er senest opført i København og Helsingør, 2016.

Historien bag “Hamlet Private”
Da “Tanke Gange” spillede i august og september 2013,  kunne man efter forestillingen også opleve en-til-en forestillingen “Hamlet Private” med performeren Nini Julia Bang. I forlængelse af et residency på Mols i forbindelse med Barn Art Symposium II, skabte den svejtsisk-finske kunstner Martina Marti en dansk version af “Hamlet Private”, sammen med Nini og fotografen Emma Suominen. Her kan du opleve hvordan Shakespeares Hamlet har forbindelser til valg i dit eget liv – en Hamlet kun for dig, i et personligt møde uden sceneeffekter og lys.

Hamlet Private© er skabt af Martina Marti, Marion Maisano & Cécile Orblin i 2012. Martina Marti har udover den oprindelige finske version, og den danske, også lavet en tysk og en italiensk version. Coproduceret af Gnab Collective og Secret Hotel.

Reindeer Safari

Fotos: Lauri Kontula

I Reindeer Safari deltager du, efter en grundig introduktion, i en vandretur på nogle timer, hvor du sammen med de andre deltagere følger rensdyrenes flok- og adfærdsmønstre – dog på 2 ben! Da rensdyr er stille dyr betyder det, at du ikke må tale med de andre under vandringen – alligevel skal alle beslutninger om fx rute og hvilepauser træffes i fællesskab.

I Reindeer Safari låner du dyrets blik og kan derfor se dine omgivelser anderledes end du plejer. Du får mulighed for at reflektere over, hvordan dyr og mennesker oplever og agerer i deres omgivelser. Hvordan ser et dyr på det landskab, du ser på til hverdag? Og hvordan bruger du egentlig dine sanser?

Reindeer Safari er skabt af det finske kunstnerkollektiv Other Spaces, og blev i 2011 hædret som årets ”Environmental Art Piece”. Forestillingen har turneret i Europa, og var del af det officielle finske program i Biennalen i Venedig 2013.

Rensdyrene på besøg i 2013 og 2014
Secret Hotel har haft fornøjelsen af at have besøg af det finske kunstnerkollektiv Other Spaces to gange. Første gang i foråret 2013 med vandringer både på Mols og i Vestereng, Aarhus og anden gang i september 2014 på Mols, hvor opsætningen skete i samarbejde med Borgerscenen på Aarhus Teater.

Efter turene talte deltagerne om deres oplevelser – nedenfor ses nogle af reaktionerne:
– “Jeg var overrasket over, hvor nemt det var at føle hvor de andre i flokken var. Jeg følte mig sikker og tryg på trods af ikke at forstå noget i begyndelsen.”
– “De første to græsninger (pauser), var de lykkeligste øjeblikke i mit liv.”
– “En følelse af at gå ind i noget, der var større end mig selv – en ‘giv-slip’-tilstand. Der var bakker jeg kunne lide og bakker jeg ikke kunne lide.”
– “Jeg følte mig sikker nok til at falde i søvn (under græsning).”
– “Følte mig som en organisk del af gruppen, ikke som et individ – OG jeg kunne bevæge mig efter mine egne behov samtidig med at være opmærksom og føle mig tryg. Jeg kunne mærke flokken. En meget individuel oplevelse, men også en meget kollektiv oplevelse.”
– “Der er pinlig tavshed og der er god tavshed – det måske stærkeste øjeblik sammen var, da der igen blev tavshed efter vi havde snakket sammen ved bordet efter vandringens afslutning.”

Reindeer Safari har også modtaget reaktioner blandt medierne:
JP Aarhus interviewede  performerne fra Other Spaces i Vestereng.
Ebeltoft Folketidende skrev en omtale af vandringsforestillingen
The web art magazine kunsten.nu
 skrev en artikel om at være rensdyr i Vestereng.
Lotus&Skov, blog om landskab og omgivelser, skrev også om deres oplevelse som flokdyr.

Reindeer Safari skabte også interesse indenfor akademiske kredse og blev undersøgt af studerende fra begivenhedskultur og Æstestik & Kultur. Læs opgaverne her:
My Neighbourhood from a Reindeer Perspektive“, Lotus Lykke, studerende ved Æstetik og Kultur, Aarhus Universitet.
Rensdyr for en dag“, Rikke Højrup Johannesen og Pi Duwé Nielsen, studerende ved Begivenhedskulur, Aarhus Universitet.

Støttet af Statens Kunstråds Scenekunstudvalg, Nationalpark Mols Bjerge, Finnish Arts Council, The City of Helsinki, Woodshade Organic & Mjødgård, samt Borgerscenen, Aarhus Teater.

logo-kunstraad

1 Aften – 2 Duetter

Gæstespil arrangeret i samarbejde med Entré Scenen og kunstnerne, produceret af Secret Hotel. Vi præsenterede de to danske lovende koreografer Ari Rosenzweig og Anders Schlanbusch med hver en duet.

Eager Beaver B af Ari Rosenzweig
Dansere: Ari Rosenzweig og Nir Tamir.

Gisteren is Anders af Anders Schlanbusch
Dansere:
Anders Schlanbusch og Pavel Zustiak.
Lyd:
Frank Gustafson

Produktion og presse: Christine Fentz
Støttet af Dansepuljen ved Danseværket og Århus Kommunes Garantipulje.

Via Amsterdam

Gæstespil arrangeret i samarbejde med Entré Scenen og koreograferne, produceret af Secret Hotel. Under titlen Via Amsterdam præsenterede vi de to danske koreografer Erik Pold og Anders Schlanbusch – begge uddannet på School of New Dance Development i Amsterdam – med hver en forestilling.

You got the money I got the soul, et Danse Docu Drama af Erik Pold
Solist:
Erik Pold
Assistent: Pernille Koch
Chorus:
Mette Petersen og Sanna Ölund

Niks Fout = Nothing Wrong af Anders Schlanbusch
Dansere:
Nick Bryson, Esther Hinz, Brian Degn
Lyd: Frank Gustafson

Produktion og presse: Christine Fentz

Passing Through

Fotos: Christine Fentz

Fire engelske Live Art kunstnere blev inviteret til et to ugers arbejdsophold i Århus, hvor publikum kunne følge og deltage i deres arbejdsforløb undervejs. Arbejdet kulminerede i en event med tre forskellige forestillinger, der blev vist under Kulturhus Århus’ festival Scenekunst 2001. Som en del af kunstnernes ophold udbød de en workshop.

Passing Through – En Live Art Event løb af stablen i efteråret 2000, hvor 4 engelske kunstnere boede og arbejdede sammen i en intens 10-dages periode. Århus by og omegn blev brugt dels som inspirationskilde, dels som et site og som materiale for de endelige forestillinger – disse blev vist samlet for et publikum under eventen Passing Through – En Live Art Event. Som udgangspunkt havde byens borgere og publikum mulighed for at følge kunstnernes arbejde fortløbende I løbet af opholdet.

Kompagniet lone twin planlagte deres projekt som en del af deres 2-årige europæiske site specific project “The days of the Sledge Hammer have Gone”: En fortløbende ‘happening’, hvor buszonegrænsen brugtes som deres rute og materiale. Før hver forestilling startede de iført hver deres walkie-talkies og udendørstøj forskellige steder på den blå linie, som buszonen er markeret med på de lokale kort og mødtes igen ved forestillingens start kl. 20. Den 30 min. lange forestilling var baseret på historier, observationer og research omkring Århus og kunstnernes eget ophold i byen, herunder dagens vandretur på buszonegrænsen som fortælleramme.

Davida Hewlett skabte en times event bl.a. med deltagelse af det lokale heavy metal band Livjatan.
Gillian Wylde skabte en 30 min. improviseret event, hvor hun bl.a. brugte videooptagelser fra hendes research omkring Århus by.

lone twin (Gregg Whelan og Gary Winters): The Days of the Sledge Hammer Have Gone.
Gillian Wylde:
its shifting hankiepants.
Davida Hewlett:
my side of the mountain – samt bandet Livjatan.

Produktion: Christine Fentz og Synne Behrndt
Støttet af:
Kulturministeriets Udviklingsfond, Århus Kommune, Teaterrådets Pulje til International Udveksling og Kulturhus Århus.